Web Content Viewer
ActionsРециклиране и управление на отпадъците
Държавната политика по управлението на отпадъците представлява съвременна концепция за ресурсна ефективност, насочена към предотвратяване на образуването на отпадъци, насърчаване на повторната употреба и оползотворяването чрез рециклиране, регенериране или друг процес на извличане на вторични суровини, обезвреждане и безопасно съхраняване на отпадъците, увеличаване на отговорността на производителите, стимулиране на инвестиции в сектора, в рамките на наличните финансови инструменти.
+ Държавна политика по управление на отпадъците
Държавната политика по управлението на отпадъците представлява съвременна концепция за ресурсна ефективност, насочена към предотвратяване на образуването на отпадъци, насърчаване на повторната употреба и оползотворяването чрез рециклиране, регенериране или друг процес на извличане на вторични суровини, обезвреждане и безопасно съхраняване на отпадъците, увеличаване на отговорността на производителите, стимулиране на инвестиции в сектора, в рамките на наличните финансови инструменти.
Законова рамка
Политиката по управление на отпадъците се осъществява от Министерството на околната среда и водите, подпомагано от дирекция „Управление на отпадъците и опазване на почвите“, в съответствие със законодателството на Европейската общност и националното законодателство – Закон за опазване на околната среда, Закон за управление на отпадъците, наредби, националните планови и стратегически документи – Национален план за управление на отпадъците 2014-2020 г., Национален стратегически план за управление на утайките от градските пречиствателни станции за отпадъчни води 2014-2020 г., Национален стратегически план за управление на отпадъците от строителство и разрушаване 2011-2020 г. и Национален стратегически план за поетапно намаляване на количествата на биоразградимите отпадъци, предназначени за депониране.
В контекста на политиката на Европейската комисия за отпадъци и развитие на кръгова икономика, линейният икономически модел от типа „вземи, произведи и изхвърли“ вече не съответства на нуждите на съвременното общество и на ограничения характер на природните ресурси. Съгласно възприетата йерархия на отпадъците се дава приоритет на предотвратяването на отпадъците, следвано от подготовката за повторно използване, рециклирането, възстановяването и накрая изхвърлянето, като най-нежелана опция.
В този смисъл, държавната политика по управление на отпадъците се фокусира върху интегрирането на нови, устойчиви от екологична и икономическа гледна точка модели, където от битовите отпадъци да се отделя всичко, което може да се оползотвори и рециклира, за да се превърне в енергия, в суровина за индустрията, в тор за растенията, а в новоизградените регионални депа да се депонират минимални количества отпадък.
+ Опазване на околната среда
Общите изисквания към опазването на всички компоненти на околната среда (въздух, води, почви, земни недра, биоразнообразие) и управлението на факторите, които оказват вредно въздействие върху нея (отпадъци, шум, химични вещества и антропогенна дейност) са въведени в Закона за опазване на околната среда.
Законът очертава принципите за защита на компонентите на околната среда – като например “устойчиво развитие”, “предимство на предотвратяване пред обезвреждане”, “замърсителят плаща” и интегрирането на политиката на опазване на околната среда в секторните и регионалните политики. Освен рамкови разпоредби относно принципите, които трябва да се спазват за опазване на околната среда (и в частност на управлението на отпадъците) и общите задължения на лицата и компетентните органи, в закона са регламентирани и процедурите по извършване на екологична оценка, оценка за въздействието върху околната среда (ОВОС) и издаване на комплексни разрешителни или лицензи.
+ Управление на отпадъците
Според Закона за управление на отпадъците отпадък е всяко вещество или предмет, от който притежателят се освобождава, възнамерява да се освободи или е длъжен да се освободи. Разгледани са няколко основни вида отпадъци –
Биоотпадъци – биоразградими отпадъци от парковете и градините, хранителни и кухненски отпадъци от домакинствата, ресторантите, заведенията за обществено хранене и търговските обекти, както и подобни отпадъци от предприятията на хранително-вкусовата промишленост;
Биоразградими – всички отпадъци, които имат способността да се разграждат анаеробно или аеробно, като хранителни и растителни отпадъци, хартия, картон и други;
Битови – отпадъци от домакинствата и подобни на отпадъците от домакинствата;
Производствени – са отпадъците, образувани в резултат на производствената дейност на физическите и юридическите лица;
Строителни – са отпадъците от строителство и разрушаване, съответстващи на кодовете отпадъци, посочени в глава 17 от Индекс към Решение 2000/532/EО на Комисията от 3 май 2000 г. за замяна на Решение 94/3/ЕО за установяване на списък на отпадъците в съответствие с член 1, буква "а)" от Директива 75/442/ЕИО на Съвета относно отпадъците и Решение 94/904/ЕО на Съвета за установяване на списък на опасните отпадъци в съответствие с член 1, параграф 4 от Директива 91/689/ЕИО на Съвета относно опасните отпадъци и следващите му изменения;
Опасни отпадъци – са отпадъците, които притежават едно или повече опасни свойства;
Минни отпадъци – а технологичните отпадъци от проучването, добива и преработката на подземни богатства, натрупани в резултат на дейности по разрешение за търсене и/или проучване или по концесии за добив;
Масово разпространени отпадъци – отпадъци, които се образуват след употреба на продукти от многобройни източници на територията на цялата страна и поради своите характеристики изискват специално управление;
Отпадъци от черни и цветни метали – технологичните отпадъци, получени от добива, преработката или механичната обработка на цветни и черни метали и сплавите им, бракуваните машини, съоръжения, детайли и конструкции от производствен, строителен или битов характер с изключение на опасните отпадъци;
Отпадъци от черни и цветни метали с битов характер – отпадъци от черни и цветни метали, получени в резултат на жизнената дейност на хората по домовете, в административни, социални и обществени сгради. Към тях се приравняват и отпадъците от черни и цветни метали, получени от търговски обекти, занаятчийски дейности, обекти за отдих и забавления.
Управление на отпадъците представлява събирането, транспортирането, обезвреждането и оползотворяването на отпадъците, включително осъществяваният контрол върху тези дейности, следексплоатационните грижи за депата, както и действията, предприети в качеството на търговец или брокер. Управлението на отпадъците има за цел да се предотврати или намали вредното въздействие на отпадъците върху човешкото здраве и околната среда.
Принципи за управление на отпадъците
Основните принципи, на които се основава законодателство са:
Предотвратяване – образуването на отпадъци трябва да бъде намалено и избегнато, където това е възможно.
Разширена отговорност на производителя и замърсителят плащат лицата, които образуват или допринасят за образуването на отпадъци или замърсяват околната среда или сегашните притежатели на отпадъците трябва да покрият пълните разходи за третиране на отпадъците и да ги управляват по начин, който гарантира висока степен на защита на околната среда и човешкото здраве.
Превантивност – потенциалните проблеми с отпадъците трябва да бъдат предвиждани и избягвани на възможно най-ранен етап.
Близост и самодостатъчност – отпадъците трябва да бъдат обезвреждани възможно най-близко до мястото на тяхното образуване, като отпадъците, генерирани в Европейския съюз, трябва да бъдат третирани в рамките на Съюза.
Участие на обществеността – съответните заинтересовани страни и органи, както и широката общественост имат възможност да участват в разработването на плановете за управление на отпадъците и на програмите за предотвратяване на отпадъците и имат достъп до тях след разработването им.
Йерархия на управлението на отпадъците
Йерархията в управлението на отпадъците най-общо установява реда на приоритетност в управлението на отпадъците с минимално въздействие върху качеството, отразен в законодателството и политиката относно отпадъците. Отклонение от този тип йерархия може да бъде оправдано при специфичните отпадъчни потоци и наред с това поради технически, икономически и свързани със защита на околната среда, причини. Йерархията в управлението на отпадъците предвижда действия, които следва да бъдат предприети в рамките на жизнения цикъл/съществуването на отпадъците, от момента на производство до момента на тяхното окончателно унищожаване.
Йерархията задава пет възможни начина за институциите и бизнеса за справяне с отпадъците и дава приоритет на мерките в следната последователност:
- Предотвратяване на образуването на отпадъци;
- Подготовка за повторна употреба;
- Рециклиране;
- Друго оползотворяване;
- Обезвреждане.
Прилагането на йерархията на отпадъците има за цел насърчаването на действия, насочени към предотвратяване на генерирането и ефективното, и ефикасно управление на отпадъците, така че да бъде намалено тяхното негативно въздействие върху околната среда.
Задължения на органите на местното самоуправление и местната администрация
Кметът на общината организира управлението на битовите и строителните отпадъци, образувани на нейна територия, съобразно изискванията на законодателството и общинската наредба по отпадъци.
Кметът на общината осигурява условия, при които всеки притежател на битови отпадъци се обслужва от лица, притежаващи документ за дейности с отпадъци, на които е предоставено право да извършват дейности по тяхното събиране, транспортиране, оползотворяване и/или обезвреждане.
Кметът на общината отговаря за:
1. осигуряването на съдове за събиране на битовите отпадъци – контейнери, кофи и други;
2. събирането на битовите отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и съоръжения за оползотворяването и/или обезвреждането им;
3. почистването на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване;
4. избора на площадка, изграждане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или на други инсталации или съоръжения за оползотворяването и/или обезвреждане на битови отпадъци;
5. организирането на събирането, оползотворяването и обезвреждането на строителни отпадъци от ремонтна дейност, образувани от домакинствата на територията на съответната община;
6. разделното събиране на битови отпадъци на територията на общината най-малко за следните отпадъчни материали: хартия и картон, метали, пластмаси и стъкло;
7. организирането на дейностите по разделно събиране на масово разпространени отпадъци и/или оказва съдействие на организациите за оползотворяване, в т.ч. определя местата за разполагане на необходимите елементи на системите за разделно събиране и местата за предаване;
8. изпълнението на решенията на общото събрание на регионалните сдружения и съдейства за създаване на центрове за повторна употреба, поправка и подготовка за повторна употреба;
9. организирането на разделно събиране на опасните битови отпадъци извън обхвата на масово разпространените и предаването им за оползотворяване и/или обезвреждане;
10. разделното събиране и съхраняването на битови биоразградими отпадъци, в т. ч. определя местата за разполагане на необходимите елементи на системата за разделно събиране на отпадъците и предаването им за компостиране или анаеробно разграждане;
11. осигуряването на площадки за безвъзмездно предаване на разделно събрани отпадъци от домакинствата, в т.ч. едрогабаритни отпадъци, опасни отпадъци и други във всички населени места с население, по-голямо от 10 000 жители на територията на общината, и при необходимост в други населени места;
12. почистването от отпадъци на общинските пътища;
13. осигуряването на информация на обществеността чрез интернет страницата на съответната община, и по друг подходящ начин;
14. поддържането на регистър на площадките за предаване на отпадъци от пластмаси, стъкло, хартия и картон на територията на съответната община;
15. предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им.
Кметът на общината или от упълномощени от него лица, има правото да издават наказателни постановления и да налагат глоби и имуществени санкции на физически и юридически лица за нарушенията по управлението на отпадъците.
По бюджета на съответната община постъпват сумите от глоби и имуществени санкции, когато наказателните постановления са издадени от кмета на общината.
Кметовете, които не организират разделно събиране на хартия, пластмаса, метал, стъкло, опасни битови отпадъци, масово разпространени отпадъци, биоразградими отпадъци, не въвеждат мерки за постигане на целите за рециклиране, не откриват площадки за безвъзмездно предаване на разделно събрани битови отпадъци в населените места над 10 хил. души, не предприемат мерки за предотвратяването или почистването на незаконни сметища, не осигуряват информация на обществеността по всички задължения на общините свързани с разделното събиране на отпадъците, подлежат на глоби от 3 000 до 10 000 лв.
Повторно нарушение се наказва с глоба в двоен размер.
Кметът е длъжен да информира обществеността чрез интернет страницата на общината, както и по друг подходящ начин, относно организацията за управление на отпадъците, включително: съдовете за сметосъбиране, състоянието на съоръженията за преработване и обезвреждане на отпадъците, поддържането на обществената чистота и почистване на замърсявания, реда за разделно събиране на строителни отпадъци, рециклируеми отпадъци (най-малко хартия, картон, метали, пластмаси и стъкло), масово разпространени отпадъци, опасни отпадъци, биоотпадъци, наличието на площадки за предаване на разделени отпадъци и на центрове за поправка/повторна употреба.
Глобата за неизпълнение на това задължение на кмета е между 3000 и 10 000 лв.
Регионални сдружения за управление на дейностите по отпадъците
Общините, които изграждат или ползват общо регионално депо или съоръжение за третиране с регионален характер, учредяват регионални сдружения – юридически лица, или сключват споразумение помежду си с цел управление на отпадъците на регионален принцип в съответствие с регионите, определени в Национален план за управление на дейностите по отпадъците (НПУДО).
Регионалното сдружение на общини за управление на отпадъците осъществява дейността си при спазване на:
1. йерархия на управление на отпадъците;
2. принципа за равнопоставеност;
3. принципа на свободно сдружаване и взаимен интерес на общините, като не могат да се запазват привилегии за учредителите;
4. принципа на прозрачност и отговорност.
Общинският съвет приема решение за учредяване и участие на общината в сдружението или за сключване в споразумение между общините. Регионалното сдружение разработва регионална програма за управление на дейностите по отпадъците.
Общините се споразумяват по ключови въпроси, свързани с управление на дейностите по отпадъците и могат да делегират някои специфични правомощия за вземане на решения на Регионалното сдружение на общини за управление на отпадъците. То се създава с цел да се оптимизират разходите по предлаганите услуги за събиране, транспортиране, предварително третиране и обезвреждане на отпадъците.
Общините си сътрудничат при осъществяването на дейностите, като съблюдават разходите да са поносими за всички членове.
Таксата за приемане на отпадъците за третиране в регионалните съоръжения в това число депониране и предварително третиране следва да бъде определена при равни условия за всички общини, ползващи общото регионално съоръжение.
Общините могат да получат финансиране на проекти в областта на управление на отпадъците от европейските фондове, държавния бюджет, Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС) или други национални публични източници на финансиране само след създаването на сдружение.
Отговорности на частния сектор
Образуването на отпадъци съпътства всички дейности в бита, индустрията, търговската дейност, предлагането на услуги и т.н.
Притежателите на отпадъци са отговорни за увреждането на качествата на околната среда, здравето и безопасността на хората, изложени на въздействието на отпадъците.
Лицата, при чиято дейност се образуват или третират отпадъци, са длъжни да предприемат необходимите мерки, осигуряващи:
- предотвратяването или намаляването на количествата на образуваните отпадъци и съдържащите се в тях опасни вещества;
- максимално оползотворяване на отпадъците, чието образуване не може да бъде предотвратено, чрез повторна употреба, рециклиране или използуването им като енергиен източник;
- подходящо обезвреждане на отпадъците, които не могат да бъдат оползотворени.
Отпадъците могат да бъдат третирани:
1. от причинителя – в собствени съоръжения, съгласно утвърдения проект на производствената дейност;
2. от лицата, на които е дадено разрешение, съгласно Закона за управление на отпадъците или комплексно разрешително по Закона за опазване на околната среда.
Притежателите на отпадъци са длъжни:
1. да изпълняват разпоредбите за третиране на различните по вид, произход и свойства отпадъци;
2. да поддържат в постоянна изправност и нормално действие съоръженията си за третиране на отпадъци;
3. да предприемат всички мерки за несмесване на опасни отпадъци с други отпадъци или на оползотворими с неоползотворими;
4. да организират безопасно съхраняване на отпадъците, за които няма подходящи средства за третирането им;
5. при наличие на опасни отпадъци да определят отговорно лице и да създадат организация за безопасното им управление;
6. да водят отчетност за отпадъците;
7. в момента на поискване да осигурят достъп на контролните органи до технологичните линии, от които се получават отпадъци, съоръженията за третиране на отпадъците и документацията за отпадъците;
8. да осигурят инструктаж и периодично обучение на персонала, който работи с опасни отпадъци;
9. да предвидят и осъществят необходимите мерки за неразпространяване на замърсяване след закриване на обектите и дейностите, както и на инсталацията или съоръжението за обезвреждане на отпадъци;
10. да предвидят необходимите финансови средства за:
- реализиране на мерките, предвидени в програмите за управление на отпадъците;
- плановете за мониторинг;
- закриване на инсталациите и съоръженията за обезвреждане на отпадъци;
- следоперативен мониторинг и контрол.
11. да изготвят план за действие при възникване на аварии при осъществяване на дейности с отпадъци;
12. да уведомяват компетентните органи за предстоящи промени в суровините и технологичните процеси, които биха довели до изменение в количествата или вида на образуваните отпадъци и техните опасни свойства.
+ Информационна система за управление на отпадъците
Изпълнителната агенция по околна среда и водите поддържа информационна система за управление на отпадъците, която съдържа следните регистри:
Регистър на лицата, притежаващи документи за извършване на дейности с отпадъци
Регистър на лицата, които пускат на пазара батерии и акумулатори
Регистър на лицата, които пускат на пазара електрическо и електронно оборудване
Регистър на лицата, които пускат на пазара масла
Регистър на лицата, които пускат на пазара гуми
Регистър на лицата, които пускат на пазара полимерни торбички
Регистър на площадките за дейности с ОЧЦМ, ИУЕЕО, ИУМПС и НУБА
Последно обновено на 26.10.2021